Walizka kabinowa to ta, którą możesz wnieść ze sobą na pokład samolotu. Wymarzony model zmieści się do schowka nad głową w większości linii lotniczych, posłuży za bagaż podręczny i jednocześnie poradzi sobie z ekwipunkiem na przynajmniej kilkudniową podróż… Czy taki egzemplarz w ogóle istnieje? Owszem, w sklepach nie brakuje produktów bliskich ideału! Oto trzy praktyczne wskazówki, które pomogą Ci dokonać właściwego wyboru.
Rozmiar rozmiarowy nierówny
W pierwszej kolejności odpowiedz sobie na pytanie, z jakim przewoźnikiem latasz najczęściej. Linie lotnicze mają własne, specyficzne wymogi dotyczące wielkości kabinówki, którą możesz ze sobą zabrać. Maksymalne dopuszczalne wymiary bagażu podręcznego znajdziesz na stronie przewoźnika. Koniecznie je sprawdź, aby uniknąć niepotrzebnego stresu przy odprawie oraz dodatkowej opłaty.
Dla przykładu Polskie Linie Lotnicze LOT pozwalają wnieść do samolotu bagaż nieprzekraczający 55 cm wysokości, 40 cm szerokości i 23 cm głębokości. Te same ograniczenia dotyczą np. Lufthansy, a także Wizzaira (o ile zdecydujesz się na taryfę, umożliwiającą wniesienie dodatkowej walizki kabinowej). Pamiętaj, aby oprócz wymiarów sprawdzić też limity wagowe.
Czy wizyta z miarką w sklepie stacjonarnym to jedyne rozwiązanie? Można prościej. Na stronie OCHNIK, po przejściu do kategorii walizki kabinowe, znajdziesz listę popularnych przewoźników. Wystarczy, że zaznaczysz linię lotniczą, z którą planujesz podróż, a od razu otrzymasz produkty wpisujące się w jej limity bagażowe.
Podróżujesz często i z różnymi przewoźnikami? Zdecyduj się na nieco mniejszy model, np. ten o wymiarach 50×38×20, aby bez problemu zabrać go m.in. na pokład samolotu LOT, Lufthansa, Norwegian, Emirates czy Ryanair.

Walizka kabinowa – twarda czy z materiału?
Kolejne kryterium dotyczy tworzywa, z które wykonana jest walizka. Do wyboru masz miękkie modele wykonane z poliestru lub nylonu oraz walizki z twardego polipropylenu (PP), polikarbonu (PC), ABS-u i ich mieszanki. Każdy z nich ma swoje zalety i swoich zwolenników.
Walizki materiałowe są elastyczne i jednocześnie wytrzymałe. To dobry wybór, jeśli lubisz w ostatniej chwili dorzucić coś do bagażu – miękką walizkę możesz prawie zawsze poszerzyć i tym samym zwiększyć jej objętość.
Modele wykonane z materiału mają też często dodatkowe kieszenie, także z przodu – taki schowek sprawdzi się m.in. do przechowywania dokumentów, karty pokładowej oraz wszystkich tych rzeczy, które musisz sprawnie wyjąć i okazać przy kontroli.
Czy walizki z tkaniny są mniej wytrzymałe? To raczej mit. Obecnie do produkcji wykorzystuje się wysokiej jakości włókna syntetyczne, które charakteryzują się wysoką odpornością na pęknięcia oraz są plamo- i wodoodporne.
Drugą, równie popularną, kategorię stanowią twarde walizki. Wśród ich zalet można wymienić lepszą ochronę transportowanych rzeczy. Nawet jeśli spakujesz delikatne przedmioty, nie musisz się martwić, że zostaną zgniecione, gdy Twój bagaż wyląduje pod stosem innych.
Weź jednak pod uwagę, że nie wszystkie twarde tworzywa mają identyczne właściwości. Dla przykładu poliwęglan (zwany też polikarbonem) jest bardziej elastyczny i tym samym bardziej wytrzymały niż tańszy ABS. Cena w tym wypadku jest jednak adekwatna do jakości. Poliwęglan pod wpływem uderzenia lub nacisku może się na chwilę ugiąć, ale nie pęknie. Jest przy tym wyjątkowo lekki, co czynni go idealnym surowcem na walizkę, która będzie często przerzucana na lotniskach.
Obok ABS-u i poliwęglanu do produkcji twardych walizek kabinowych wykorzystuje się polipropylen – nazwa jest podobna, ale to zupełnie inny materiał. Można umieścić go gdzieś pośrodku: jest bardziej wytrzymały niż ABS, ale nie aż tak jak poliwęglan. Cena również jest zazwyczaj uczciwym kompromisem.
Podsumowując, najważniejsze cechy miękkich walizek to:
• wysoka elastyczność i odporność na pęknięcia,
• wygoda pakowania dzięki zewnętrznym kieszeniom,
• możliwość poszerzenia bagażu.
Z kolei za korzyść twardych walizek kabinowych przemawiają:
• wysoka odporność na uszkodzenia mechaniczne,
• odporność na wilgoć i wysoką temperaturę,
• stosunkowo niska waga (najlżejsze są produkty wykonane z polikarbonu).

Dwa czy cztery kółka?
Wybierz model z czterema kołami, jeśli szukasz walizki stricte kabinowej, która będzie Ci towarzyszyć głównie w podróżach samolotem. Cztery kółka zapewniają maksymalną równowagę. W przypadku dwóch rozkład ciężaru jest nierówny i zapakowana walizka może się przewrócić.
Szczególnie polecany jest system kółek obrotowych 360°, który pozwoli Ci zaoszczędzić siłę i energię. Walizka wyposażona w ten mechanizm gładko sunie po tafli lotniska, a Ty właściwie nie odczujesz ciężaru swojego bagażu.

Jaka walizka wydaje się najodpowiedniejsza dla Twoich potrzeb i celu podróży? Najważniejsze, by dokładnie przemyśleć swoje wymagania i budżet oraz koniecznie sprawdzić limity przewoźnika. To najlepsza gwarancja tego, że zakup okaże się trafiony i spełni oczekiwania!