69
Zielony to kolor nadziei, czerwony – namiętności, a niebieski budzi smutne skojarzenia – takie przynajmniej panuje przeświadczenie, jeśli chodzi o podział kolorów i ich skojarzeń. Zanim zabierzemy się za projekt, warto przyjrzeć się, które połączenia barw najlepiej sprawdzają się w marketingu, a których lepiej się wystrzegać. Oto krótki przewodnik po podstawowych kolorach wykorzystywanych we współczesnej reklamie.
Przegląd podstawowych kolorów
Przedstawimy przegląd najczęściej wybieranych, jeśli chodzi o banery reklamowe i w ogóle całą identyfikację wizualną, kolorów. Mamy nadzieję, że wśród nich znajdziecie te, które was interesują.
- Fiolet – chociaż w powszechnej świadomości funkcjonuje on raczej jako kolor żałobny, w biznesie sprawa ma się zupełnie inaczej. Fioletowy postrzegany jest jako nieszablonowy i kojarzący się z produktem premium.
- Czerń – czarny kolor to prestiż, luksus i splendor. Ponadczasowa klasyka w czarnym kolorze prezentuje się znakomicie. Warto sięgać po nią przy luksusowych produktach lub usługach wysokiej jakości – wówczas budzi bardzo pozytywne skojarzenia i świetnie się sprawdza.
- Czerwień – to nie tylko namiętność, miłość i krew. Czerwony jest niezwykle pobudzającym kolorem, stymulującym do interakcji. To kolor, który niewątpliwie jest przyciągający wzrok. Warto jednak pamiętać, że budzi on raczej gwałtowne emocje, więc niektórzy wolą bardziej stonowane barwy.
- Pomarańczowy – wydaje się, że wśród polskich marek dzisiaj jest to jeden z najbardziej modnych kolorów. Przyciąga on uwagę, budzi skojarzenia z solidną materią, wytrzymałym materiałem i mocnym, pogodnym nastrojem. Dlatego też dalekosiężne skojarzenia prowadzą do długowieczności, co oznacza, że nierzadko towarzystwa ubezpieczeniowe czy firmy składkowe wykorzystują tę barwę.
- Zieleń – zieleń przede wszystkim jest kolorem natury. Badania dowodzą, że jej obecność w naszym środowisku skutkuje zmniejszeniem poziomu napięcia i stresu, a co ważniejsze – nie wymaga od nas specjalistycznych konsultacji. Zielony to również kolor kreatywności i utożsamiamy go z kreatywnym rozwojem. Klienci zatem chętnie przyglądają się tym barwom jako tym, które budują przyszłe nadzieje na dynamiczny rozwój. Natura to przyszłość i wielu grafików doskonale zdaje sobie z tego sprawę.
- Żółć – nie ma bardziej polskiego słowa, składa się ono bowiem tylko z polskich wersalików. Jednak nie dlatego specjaliści sięgają po tę barwę w swoich projektach. Żółty przede wszystkim kojarzy nam się z radością i przyjaźnią, dlatego też często marki pragnące sięgnąć po młodocianego klienta czerpią z tych barw inspiracje. Chociaż mówi się o tym, że żółty jest też kolorem ostrzegawczym, przy odpowiednim dopracowaniu kolor ten sprawdza się znakomicie.
- Niebieski – kolor spokoju, stabilizacji i pokoju. Warto zwrócić na niego uwagę w przypadku działalności związanej z zaufaniem klienta – ubezpieczeniowej czy finansowej branży. Błękit pozwala się wyciszyć, granat natomiast to szlachetna barwa, która pozytywnie nam się kojarzy.
Uwaga na nierozsądne połączenia!
Pamiętajmy o tym, by łączyć barwy mądrze. Tylko to daje nam gwarancję pozytywnych skutków marketingowych!


