Coraz więcej usług i wydarzeń przenosi się do sieci, a przynajmniej chętnie wykorzystuje internet jako skuteczną platformę do promocji i organizacji imprez czy szkoleń. Nic dziwnego, że specjaliści, którzy kiedyś zajmowali się stacjonarnymi wydarzeniami, teraz zadaje sobie pytanie, jak organizować eventy online. Jedną z najpopularniejszych form, jest webinar, o którym opowiemy w niniejszym artykule.
Określ cel webinaru
Podobnie jak w przypadku stacjonarnego wydarzenia, webinar, aby był skuteczny, musi mieć jasno sprecyzowany cel. Ta forma wykorzystywana jest przez różne firmy, instytucje, a także prywatne osoby budujące swoją markę osobistą – ekspertów, coachów, trenerów. W każdym przypadku cel może być inny. Jeśli jednak zastanawiamy się, jak organizować eventy online, musimy wiedzieć, co chcemy osiągnąć. To może być np.:
- Przyciągnięcie nowych odbiorców, klientów, followersów – w takim przypadku najczęściej organizujemy bezpłatne webinary, które mają zachęcić do obserwowania naszej strony w mediach społecznościowych, a w dalszej kolejności do zakupu określonych produktów, gdzie temat będzie poszerzony.
- Sprzedaż konkretnego produktu/usługi – podobnie jak wyżej, skuteczną praktyką będzie zorganizowanie darmowego webinaru, który przekazuje część wiedzy na określony temat i zaciekawia na tyle, by klienci chcieli sięgnąć po więcej.
- Szkolenie dla określonej grupy odbiorców – to może być wydarzenie płatne, np. dla klientów z poprzednich dwóch grup.
Wybierz temat webinaru
To bardzo ważny element planowania dla osób, które zastanawiają się, jak organizować eventy online. Zwłaszcza jeśli Twój webinar ma przyciągać nowych odbiorców lub zachęcać do zakupu całego produktu/określonej usługi. Temat musi być na tyle ciekawy, aby przyciągnąć potencjalnych klientów. Nie może być też zbyt niszowy czy szczegółowy, aby niepotrzebnie nie zawężać tej grupy.
Wypromuj swój webinar
Pierwszym krokiem może być stworzenie tzw. landing page, która pozwoli Ci zbierać zapisy na Twój webinar. Pamiętaj, aby przekaz na stronie był jasny, chwytliwy, a layout przejrzysty. To wskazówki ważne nie tylko dla osób planujących webinary, ale wszystkich, którzy chcą wiedzieć, jak organizować eventy online.
Trudno o bardziej skuteczną formę promocji webinaru niż media społecznościowe. Pamiętaj jednak, aby dobrać odpowiedni kanał do swojej grupy docelowej (np. w przypadku młodzieży lepiej reklamować się na TikToku niż Facebooku).
Wybierz odpowiednią platformę
Nawet jeśli nie do końca wiesz, jak organizować eventy online, zapewne orientujesz się, że można to zrobić na różnych kanałach. Począwszy od zwykłej relacji na Instagramie czy Facebooku aż do płatnych platform. Wybór „miejsca” powinien być podyktowany Twoimi potrzebami i oczekiwaniami odbiorców. Im bardziej profesjonalne wydarzenie oraz temat, tym bardziej zaawansowana powinna być platforma. Te ostatnie oferują także opcje tworzenia prezentacji, osobnych pokoi oraz inne narzędzia wzmagające zaangażowanie uczestników.